• Josephine Eilersen

10 simple steps til at blive en bedre digital networker

Opdateret: mar. 19

At være en digital networker er muligt for alle. I princippet er det de samme ‘regler’ som gælder online, som også er gældende når vi mødes face to face.


1. Din profil skal være lækker

Start med at opdatere din profil med et billede der ligner dig, en overskrift der fanger og en beskrivelse, som giver et positivt aftryk af hvem du er og hvad du interesserer dig for. Du kan også bruge disse felter til at understrege, hvad du vil være kendt for eller kan hjælpe med. Sørg for at der er en rød tråd, og du må gerne gentage dit budskab i overskriften, beskrivelsen og evt i CV et på LinkedIn. Dette skaber en råd tråd.

2. Brug tid på at finde ud af hvad dit budskab til dit netværk skal være

Det kan være en god ide at vælge ét emne som man vil lægge sig op ad. Dette skaber igen den røde tråd og er en rettesnor når du skal dele indhold. Om du laver det selv eller deler andres, er det en god ide at holde sig til ét emne. Derved bliver du eksperten. Tilføj en branche til et emne og du har fundet din niche.

3. Skab dit eget indhold

Vi hører gerne fra dig. Det er kun 1% af LinkedIns brugere som laver eget indhold. De har ca 700 millioner brugere, som genererer 9 millarder impression per uge. Det er helt vildt. Dette er en umættet platform modsat Facebook og Instagram, hvor der er mere content end brugere.


Der kan desuden også være fordele ved at være på nye platforme, da konkurrencen for opmærksomhed ikke er lige så høj. Firstmovers har derved en opmærksomhedsfordel. Hvis du lige er begyndt med digital networking, så udvælg en platform og skab en stærk tilværelse her, inden du kaster dig ud i flere. Det handler om overblik og jeg klart vil anbefale, at man tilpasser sit content til den enkelte platform og det tager tid både at være 100% engageret her og der.

4. Connect

Lav dit research før du connecter, især hvis det er en, du ikke kender i forvejen. Når du har fundet frem til en du gerne vil være connected med, så send en besked med. Gør det personligt og uddyb, hvilken værdi det vil skabe at være i netværk med hinanden.

Tjek:

Hvilken stilling er vedkommende i nu og hvor længe har personen været der.

Hvilke connections har I tilfælles

Hvilke sprog taler personen - det nytter ikke at skrive på dansk, hvis vedkommende kun taler engelsk og tysk

Hvad er din relation til vedkommendes firma eller branche

Hvordan vil en connection være gensidigt berigende

Hvilke featured opslag har personen valgt at fremhæve

Tjek seneste aktiviteter

5. Follow, lyt og engager dig i dit netværk

Der er forskel på follow og connect. Når I connecter bliver begge parter informeret om hinandens aktiviteter. Når du vælger Follow, så bliver du opdateret, men ikke den anden vej. Du kan dermed være aktiv og opdateret på personer, som du finder interessante. Du kan også selv opbygge en bred følgerskara ved at dele indhold, som dit netværk finder relevant. Husk også at kommentere og reagere på dit netværks opslag. Herved bliver du synlig og reaktions er social media goodwill og de bliver som regel gengældt.


6. Følg tags

Følg emner som du finder interessante. Dette gør man ved at følge tags. Herefter bliver du notificeret når der er nyt, som kan være relevant for dig. Du kan smide et like eller en kommentar på dette indhold. Det er en enkelt måde at blive aktiv og synlig for andre med samme interesse. Du kan også søge på tags, og dermed finde relevant indhold, som du kan engagere dig i.


Tag har en betydning for, hvordan du bliver vist for andre, der følger eller leder efter relevante emner. Det er ikke poppet at bruge tags. Det er en hjælp til søgemaskinerne at matche relevant content med specifikke søgninger.

7. Det er ikke en one off - Sæt mål

Networking er ikke en one off. Det er en fast og kontinuerlig process. Det er ikke nok kun at opdatere LinkedIn, når du vil have et nyt job. Gør det til en vane at logge på jævnligt. Det behøver ikke at være dagligt, med mindre at du vil have, at det skal afføde en lavine af muligheder.


Mål:

Kommenter på mindst et opslag om ugen

Del eget content mindst gang per måned

Connect med 1 om ugen

Lav en tekst opdatering hver anden uge

Giv kudos til en I mit netværk en gang per måned

Vær aktive på mærkedage

Del de små succesoplevelser og @tag en kollega

Øg followers med 10 om måneden


Man kan sagtens være mere ambitiøs og jeg vil da helt klart anbefale daglig aktivitet på det/de sociale medier, hvor man er ved at opbygge et stærkt personligt brand.


8. Find grupper hvor du kan blive inspireret og inspirere

Gruppemedlemmer er mere aktive brugere end mængden og de vil dermed være mere tilbøjelige til at dele, kommentere og engagere sig og sit netværk i opslag. Hvis du vil opbygge et stærkt personligt brand, så vær aktiv i grupperne.

9. A buddy in crime

Når nogen reagerer på dit opslag lever det længere. Det handler om relevans. Får du reaktioner på dine opslag, er det ensbetydende med at nogen der synes det er relevant. Hermed, øges sandsynlighed for at flere ser det. Det afføder flere reaktiver og så har vi snebolden der triller. Det kan derfor være en god ide, at have nogen i dit netværk, der kan reagere på dit opslag kort tid efter at det er slået op. Særligt i starten for at sørge for at opslagene når så langt ud som muligt.

10. Du skal bygge relationer ikke sælge

Det kan godt tænkes ,at det ville være top lækkert at have alle C25 virksomhederne som kunder. Ja! Men det er ikke formålet med sociale medier. Tænk i netværk. Vil du være venner med sælger Helge som altid prøver at presse nogen ned over hovedet på dig. Nej. Så det vil vi heller ikke på SoMe. Vi vil til gengæld gerne samarbejde, inspireres, networke og meget andet. Herved har du en stærkere relation og derved også i sidste ende et stærkere udgangspunkt for et møde, sandsynligheden for konvertering stiger og dermed også sandsynligheden for et salg. Social selling er I høj grad effektiv, hvis man går til den rigtigt. Ødelæggende, hvis det bliver spam og tom salgstale. Sociale medier er for mennesker, der vil møde mennesker - fra hele verden.


Smid gerne dit bedste networking tip i kommentarfeltet.

73 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

KommunikationPlus

Lyrskovgade 19 2 th

1758 København V

Tlf. +45 31 72 15 71

Mail: josephine@kommunikationplus.dk

CVR nr. 40666443

  • Grå LinkedIn ikon
  • Facebook
  • Instagram

© 2020 af KommunikationPlus