10 tips til effektiv og gratis markedsføring
Opdateret: 9. feb. 2021
1. Google My business
Prøv lige at Google din virksomhed og se hvad andre ser. Ude i højre side er der mulighed for at beskrive din virksomhed og vise i billeder, hvem I er. Jeres brand. Arbejdsplads. Og skab en god stemning om den research de potentielle kunder laver, inden de overhovedet kommer til dit site. Man skal være 'pæn' på Google, for det er ofte her kunderejsen begynder.
2. SEO og blogging
Mange kender begrebet SEO. Med SEO svarer du i princippet på de spørgsmål, der søges efter. Der er dermed et match mellem, det der bliver søgt på og hvad der vises. SEO er også relevans. Hvis din side bliver delt på andre sider og klikket på - link building - så rangerer din side også højrere, for den er relevant. En blog er dermed et fantastisk sted at skabe god SEO karma.
3. Email marketing
Email marketing aka nyhedsbreve og mail flows er et meget effektivt medie som dog er undervurderet og ofte nedprioriteret. Med proaktive, værdiskabende og personlige tekster kan du nå din målgruppe 1:1. De fleste af os tjekker mails hver dag - nok også for mange gange hver dag - så det er helt oplagt, at man er på en kanal, hvor ens målgruppe befinder sig mindst en gang om dagen.
4. YouTube kanal
Vi elsker film. Små hurtige visuelt lækre film. Også de håndholdte 'på vejen' film. Vi ser mennesket. VI hører fortællingen. Vi får en på opleveren. YouTube er den næste største søgemaskine efter Google - derfor bør man som virksomhed have en kanal lige der.
5. Medarbejderdelinger, vennedelinger og delinger i grupper
Sociale medier er et netværk af og for mennekser, der vil møde sine private og professionelle relationer, inspirere og vidensdele. Virksomheder er der også. Fordelen ved en privatprofil er, at man har langt større reach fordi algoritmerne fremmer persondelinger over virksomhedsdelinger. Derfor er det en sindsygt god ide, at medarbejdere er med på en deler og at dine venner deler og engagerer sig i dine opslag. For igen handler det om relevans. Interaktioner er relevans. Jo flere interaktioner, desto højrere relevans, hvilket betyder at man når ud til flere (reach).
6. Brug nye kanaler
Er du ‘first mover’ på nye sociale medier? Det behøver man ikke nødvendigvis at være. Fordelen ved at være det, er at kanalen ikke er content mættet endnu. Brugerne er ivrige efter at interagere med indhold og vise at de til gengæld er first movers. På nye kanaler er som udgangspunkt desuden lettere at opnå bredere organisk reach, og hvis man vil, så er annoncering billig, da der er færre om buddet.
7. Live streaming
Man ser det mere og mere. Man bliver endda notificeret, når nogen live streamer. Du får dermed gratis boost ud til dit netværk, når du går live. Hvis du nu alligevel planlægger webinarer eller podcast, hvorfor så ikke få mere ud af disse aktiviteter.
8. Publicer på alternative kanaler og i nye formater
Få dit content ud på flere kanaler. Når du har skrevet et blogpost, glæder det jo om at få det ud til flest mulige. Hvorfor så ikke publicere det på Medium eller svare på spørgsmål i Quora og linke til din blogpost. Kan du huske betydningen af link building. Fortæl om din ekspertise og referer til din artikel i et podcast, som man som potentiel kunde har mulighed for at genbesøge. Del din viden, interesse og begejstring på eksterne medier, ikke kun dine egne.
9. Webinar
Bedste måde at understrege social proof. Alle vil gerne bekræftes, lære og undersøge mulighederne inden man køber et produkt eller ydelse, eller kaster sig ud i et nyt projekt. Dette er en af de mest effektive måder til dato, at nå ud til eksisterende og nye kunder uden at ringe kold kanvas. Hvis man skal sige noget positivt om Coronans indflydelse, så må det være alle de webinarer, der er til rådighed. En helt sikkert en vinder på brand aktivering, involvering og engagement.
10. Tags
Jeg oplever at mange ikke kender til den reelle betydning af tags på sociale medier. Tags har forskellige funktioner og bliver som ofters brugt lidt på må og få. Mange bruger dem slet ikke. Nok fordi de ikke kender værdien og funktionen af dem. Når man bruger tags, bliver man mere synlig i søgemaskinen på sociale medier, fordi man aktivt har taget stilling til, hvilke ord ens opslag eller side skal relateres til. Ingen er vi tilbage til relevans. Søgemaskiner har til eneste formål at vise dig relevant content. Hvis du vil bruge dem 'korrekt', så skal du bruge populære let genkendelige tag-søgeord. De skal være relaterede til det du deler, men samtidigt nå ud til nye målgrupper. Vælg evt også tilbagevendende tags, som #ThrowbackThursday, hvor man rider med på en bølge, som allerede er sat i gang. Skab egne community tags til dit netværk og følgere. Del også med tag-søgeord som du gerne vil kendes for.
Kontakt josephine@kommunikationplus.dk for at få hjælp til at sætte strøm til dine organiske trafikkilder.
God fornøjelse!