• Josephine Eilersen

2021 trends - det bliver ikke mere digitalt...

Opdateret: jan. 19

2021 er allerede godt i gang, se hvilke kommunikationtrends der kom ud af 2020 og flyder direkte ind i det nye år.


1. Online møder kan alle fra 0-99år efterhånden. Dette har ikke kun effektiviseret arbejdsdagen, gjort kål på pseudomøder, det har også reduceret transporttid skabt mere fleksibilitet. Online møde er dog stadig udfordret, for der sker noget helt særligt, når vi mennesker mødes.

2. Video content er stadig favorit. Videoer er ikke kun til markedsføring og tutorials. Møder du dine kunder med en videohilsen, når de skriver sig op til nyhedsbreve eller køber noget af dig? Hvad med en video fra din leder i stedet for en mail? Personlig kommunikation kan får helt nye former.

3. Digitalisering har fået et skub i 2020. Det er mere end bare et mail flows og onlinemøder. Digitalisering er i dag en nødvendighed for mange virksomheder, da processer skal kunne klares på afstand eller med afstand med samme eller bedre præcision. Der er høje forventinger til 5G og hastighed. Glæder mig personligt til færre udfald og mindre delay.

4. Data. Data. Data. Visualisering af hvilken impact man reelt skaber og hvilken handling man så skal tage som resultatet af dette. Jeg har oplevet at mange samfundsudannede humanister som jeg selv, til tider bliver talblinde i al den data der indsamles. Værdien af data skal ses i en kontekst, udvikling og skal opfordre til handling. Ellers er det bare data.

5. Remote arbejdskultur er kommet for at blive. Selvom vi er mange som savner at mødes med kollegaerne over kaffemaskinen, er det nok langt fra alle som får mulighed for at tjekke ind fuldtid på kontoret igen. Hjemmekontoret, og strygebrættet som hævesænkebord, er kommet for at blive.

6. Medarbejderengagement har aldrig været vigtigere. Både for at bibeholde et sammenhold på afstand, men også fordi det endnu engang er blevet sværere at opnå organisk trafik på owned media, såsom company pages. Betydningen vil nok endda stige yderligere i 2021 med den nye iOS opdatering, hvor man skal give samtykke til annoncering på sociale medier.

7. User generated content har bevist sit værd. Personprofilers delinger lever bedre og længere. I samme dur som medarbejderengagement på sociale medier, er personlig branding og ens egen faglige interesser af større betydning end nogenside før. Både for en selv og ens arbejdsgiver.

8. eCommerce har aldrig haft det bedre. Jeg savner at kunne gå i butikker - supermarkeder og spotvarer er ikke det samme - ud at spise og oplevelser i det hele taget. Især online shopping har fået endnu et skub fremad og Facebook og Instagram shops, er en af de helt store på SoMe i 2021.

9. Webinars og virtuelle Events er her for at blive. Alt er I dag online, selv sociale netværk. Et godt webinar skal være inspirerende, kunne fastholde sine deltagere. 2021 vil kun bringe flere virtuelle gatherings med sig. Glæder mig til at se, hvordan online event- og møde platforme udvikles til bedre at kunne håndtere at deltagerne har en dialog over monolog og bedre interaktive muligheder. Breakout rooms og meningsmålinger, har vi ligesom prøvet nu.

10. Omni channel eller single channel. Flere virksomheder ser værdi i, at være stærk på én eller få kanaler, over en spredt tilstedeværsele på mange kanaler. Vær der dine kunder befinder sig og skabe en engagerende, personlig og interaktiv oplevelse der.

Konklusion 2021, det bliver ikke mere digitalt!

37 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle