top of page

Hvad er employer branding?

Opdateret: 22. feb. 2021

Flere og flere vil styrke deres employer brand. Af god grund. Et employer brand afspejler virksomhedens identitet. En kernefortælling der samler organisationen og fortæller omverden om en arbejdsplads der investerer i sine medarbejdere, på ligefod med at man investerer i sine kunder.



Hvad er employer branding? Et stærkt employer brand er forankret i organisationens kultur og bæres af alle medarbejderne. Det er kernen i organisationens identitet.


Et stærkt employer brand vurderes udefra dets evne til at skabe en postivt opfattelse af virksomheden. Det skabes af tidligere, nuværende og potentielle medarbejdere men også af kunder og leverandører som taler positivt om virksomheden. De har den bedste kundeoplevelse, et godt samarbejde mv. En virksomhed som man gerne vil tage del i og associeres med.

Involver medarbejderne i udformingen. Et employer brand kræver forankring. Herefter kan man måle udefra traditionelle medieomtaler, sociale medier, jobsites, medarbejderambassadør omtale mv. Forankringen er dog altafgørende, for det er netop dette som skal skabe omtalen.


Hvad er formålet med employer branding? Formålet med et stærkt employer brand er, at hjælpe jer med at tiltrække de rigtige medarbejdere og samarbejdspartnere. Et stærk employer brand betyder også man holder længere på sine medarbejdere, især dem man helst ikke vil miste eller dem der er bekostlige at rekruttere. Det kan være afgørende at man kan rekruttere de bedste ledere og specialister indenfor sit felt.


Et employer brand sikrer at man fortæller den samme historie på tværs af virksomheden og på tværs af kanaler. Det skal også sikre at det indtryk man får af virkomsomheden også lever op til realiteten. Brandet skal sikre at man får den samme oplevelse, når man er ansat som det indtryk man har udefra. Det er derfor med til at skabe en helhed omkring virksomheden og virksomheden som arbejdsplads.

Hvad er et employer brand?

Et stærkt employer brand skaber værdi fordi vi gerne vil arbejde sammen med de bedste og vi gør forretning med personer vi stoler på. Autencitet og god omtale er derfor afgørende for et stærkt employer brand.


Det er typisk et format der tager form på karrieresider, i sociale medier, videoer med formål at give indsigt af hvordan virksomheden er som sted, hvilke mennesker der udgør kernen af de produkter og ydelser virksomheden tilbyder.


Vi ser typisk employer brandet forankres af kommunikation og HR. Det er derfor en identitetsfaktor der er inkluderende, med en fortælling og catch frase som appellerer til potentielle kandidater, kunder eller samarbejdspartnere.


Hvordan arbejder man med employer branding? Det er vigtigt at man skaber et employer brand der er nært for medarbejderne, autentisk og er beslægtet med virksomhedens overordnede brand. Det er den fælles værdi medarbejderne skaber sammen i kombination med digitale platforme og kampagner, som skaber helheden. Vi oplever typisk employer brandet som:

  • Portrætter og landingpages på websites

  • I kampagner og annoncer

  • Jobannoncer og jobsites

  • Videoer

  • Content på sociale medier

  • Medarbejderambassadørprogrammer

  • Events og messer

Hvem er employer branding for? Alle virksomheder har et employer brand. Nogle er bare mere kendt end andre. Vi undersøger virksomhederne vi gerne arbejde med og for. Det er derfor ikke kun for store virksomheder med store budgetter. De fleste virksomheder vil gavne af en kernefortælling der skaber værdi for potentielle medarbejdere og kunder. Det er den røde tråd og det første indtryk du giver nye kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere.

Hvordan får vi et autentisk employer brand?

Employer branding er en balance mellem forberedte tiltag på tværs af kanaler og udlevelsen. Hvis medarbejderne ikke tager employer brandet til og på sig, så dør det. Det er dem der skal udleve det. Det er dem der repræsenterer det. De er dem der anbefaler deres arbejdsplads, dem der påvirker deres netværk, så gør alt i din magt, for at de skal føle ejerskab.

  • Involvering i processen af brandet

  • Gør noget stort ud af launchen

  • Involver dem i content produktionen. Brug medarbejderne i portræt interviews på skrift og video

  • Få medarbejderne til at lave opslag på sociale medier med udgangspunkt i kernefortællingen

Skab et stærkt employer brand. Kontakt Josephine Eilersen på mail josephine@kommunikationplus.dk få flere kandidater og stolte medarbejdere.

590 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page